Beeldblog: Bookshelf No.1

Boeken, ik kan niet zonder boeken. Een boek, net gekocht, nog een beetje stug bij het openen en de lucht van drukinkt die vrijkomt bij het openslaan, het papier dat door je vingers gaat, een onweerstaanbare combinatie. Tijdschriften, vooral gericht op kunst, architectuur en interieurs, zijn verleidelijk. Bij een bezoek aan onze bibliotheek loop ik altijd even langs de stellingen en koester kaften, letters en plaatjes.

Yin Xiuzhen, Bookshelf No.1 Yin Xiuzhen, Bookshelf No.1
Yin Xiuzhen, Bookshelf No.1

 

Maar ik ben ook voor recycling, hergebruik en dus bijvoorbeeld De Slegte. En de combinatie van boeken en hergebruik vind ik bij de kunstenaar Yin Xiuzhen (1963). Deze Chinese vrouw en topkunstenaar overdonderde mij eerst met haar Portable cities en daarna met haar Bookshelfs.

Wat op het eerste gezicht lijkt op een prachtige boekenkast met boeken geordend op kleur en grootte, blijkt bij nadere beschouwing een (stoffen) kast waarin op boeken lijkende rechthoekige pakketjes, verpakt in textiel, strak in het gelid staan. Wanneer je vervolgens om de boekenkast heenloopt en de achterkant ziet, sta je oog in oog met de kledingkast van een puber, die zijn/haar hele garderobe snel in de kast heeft gepropt. Een, twee, drie, kamer opgeruimd!

Alle kunstwerken van Yin Xiuzhen zijn samengesteld uit (vooral) textiele materialen. De Portable Cities zijn gemaakt van kleding uit de steden Parijs, New York of Groningen, en verbeelden dan ook die steden. De koffertjes zijn opengevouwen, de verschillende steden met hun kenmerkende elementen in stof onmiddellijk herkenbaar. Hier de stad Groningen (portable Groningen 2011/12) met de Martinitoren en het markante museum.

Yin Xiuzhen: „Op vliegvelden zag ik de koffers die al die mensen van over de hele wereld met zich mee droegen, en ik bedacht dat deze koffers op een bepaalde manier hun thuis representeerden”.

Yin Xiuzhen, Cityscape Groningen

Yin Xiuzhen, Cityscape Groningen

Bookshelf No. 1 uit 2009 is opgebouwd uit hout, boekenplanken en kleding. De merkjes, knoopjes, ritsen, kragen, alles is herkenbaar, maar pas zichtbaar als je dichterbij komt. De maten van de kast, in dit geval 226 cm x 126 cm x 43 cm zijn maten van gewone boekenkasten. We worden allemaal gefopt.

De filosofie van Xiuzhen spreekt me aan: de voorkant van de boekenkast vertegenwoordigt de nette versie van iemands leven, of een persoon. In werkelijkheid echter, is het (ieders?) leven meer zoals de achterkant: slordig en rommelig.

Tweedehands kleding is belangrijk voor Xiuzhen: het vertelt een verhaal. De kledingstukken hebben een eigenaar gehad die ze helemaal heeft afgedragen en er misschien heel zuinig op is geweest. Het is identiteit geworden. Gedragen, bewaard, afgelegd. Haar kunstwerken gaan over identiteit. Prachtig. Wat zou ik niet allemaal kunnen maken van mijn overvolle kast? Maar ík ben niet handig. Voor reparaties ga ik naar mijn Turkse kleermaker op de gracht.

Reacties zijn gesloten.