Beeldblog: De vogel

Het is lente: elke ochtend word ik gewekt door het geluid van kwetterende mussen en zingende merels. Het is fijn om zo wakker te worden, met de belofte van een mooie dag in het verschiet.

Pieter Bijwaard, z.t. 1993

Pieter Bijwaard, z.t. 1993

Vorige week toog ik naar Haarlem om Zwagerman kiest te zien. Het was druk in Teylers. Ik was vergeten dat het museumweekend was en aangelokt door gratis entree en instaprondleidingen vlokten generaties over de afdelingen met opgezette dieren, spannende instrumenten en fossielen. Ik spoedde me naar de vierkante zaal, waar ‚broer’ Joost met zorg een verbinding zichtbaar tracht te maken tussen grafisch werk uit de 17e- en de 20ste eeuw.

Ik herken zijn liefde voor beelden ‚op de rug’, zijn onvoorwaardelijke liefde voor Marlene Dumas met beelden die de ziel raken en herken bij hem ook mijn eigen liefde voor de explosieve kracht van rood en blauw, waar ik dit seizoen een presentatie over maakte.

In een hoek ontwaar ik een cluster met vogels. Niet direct iets waar ik Zwagerman mee associeer. Hij lijkt me niet echt een natuurmens, die op zondag in afritsbroek en wandelschoen een fikse wandeltocht inzet. Maar de selectie is interessant: een prachtige Appel (1921-2006) in ongemengde kleurstrepen in rauwe toets. Een 17e eeuwse kleurendruk van een vink (?) in combinatie met een wonderschoon blauw vogeltje door Pieter Bijwaard (1955). De kunstenaar heeft de vorm van de vogel in negatief afgebeeld, door wél de achtergrond en vleugels, maar niet het lijfje en de kop het dier te kleuren. Een ingewikkeld proces van eliminatie. Het vogeltje is uitgespaard uit het witte papier, omgeven door blauwtinten die prachtig uitwolken!

Precies het tegengestelde deed Daan van Golden in zijn study H.M. De vorm van de parkiet wordt in brandweerrood op het doek gezet. De achtergrond is wit en de kartelcontour steekt er scherp tegen af. De studie naar Henry Matisse zet de parkiet in de schijnwerper, een rol die het dier niet krijgt in La Perruche et la Sirène (1952) Van Golden en Bijwaard, ook een mooie combinatie.

Daan van Golden, Study H.M., 2004

Daan van Golden, Study H.M., 2004

De verbindingen tussen de overige werken zijn delicaat, met zorg gekozen en soms verrassend. Een geslaagd curatorschap.

Ik vernam uit betrouwbare bron dat er van Bijwaard’s werk een ansichtkaart wordt gedrukt. Kan die vogel zijn vleugels uitslaan van brievenbus, naar brievenbus. Goed gedaan, Zwagerman!

Zwagerman kiest is nog tot 15 juni te bezichtigen in Teyerls Museum te Haarlem.

Reacties zijn gesloten.