Reacties

Hoopvol dansen — 5 reacties

  1. Als ik naar La Dance II kijk dan zie ik vrolijkheid, heerlijk gek doen jezelf zijn zonder belemmeringen (het bloot)je mee laten trekken, je laten vallen en weer opgetrokken worden, alles om je heen is er even niet (de effen vlakken).
    Je kan ook denken:” Het moet in een hal boven aan een trap, heldere kleuren, grote vlakken en herkenbare vereenvoudigde figuren gebruiken”. (?)

  2. Dit doek zag ik voor het eerst in het Hermitage in wat toen nog Leningrad heette. Tot mijn verbazing hing het in een trappenhuis. Ik vond het veel te mooi voor die donkere plek, maar begrijp nu dat de opdrachtgever het juist voor zo’n soort plaats bedoelde. Het doek trof me toen rechtstreeks in mijn ziel door de krachtige beweging die de figuren maken. Ik zag de energie waarin ze in die kring door elkaar worden voortgestuwd. In de geest van De Botton en Amstrong moet ik me dan de vraag stellen: “Als je kracht ziet, wordt je dan zelf krachtiger?” Het kan, maar bij het zien van dit schilderij bleef het voor mij bij de waarneming van wat daarbinnen gebeurt. Een affiche met een reproductie van een doek van Matisse met een roze/rode stoel waarop je dit schilderij in de achtergrond ziet, heeft nog jaren mijn studentenkamer gesierd.

  3. Een beetje ( te ) lange tekst dit keer maar ik zal proberen mijn emotie te laten gaan
    Allereerst waarom 5 dansers en niet 6 ???????????
    Er is dan ook geen harmonie in de dans te vinden ( een valt bijna )
    De choreograaf Cunningham heeft op basis van dit schilderij een choreografie gemaakt
    Zelf nooit gezien heeft het inderdaad ook met 5 dansers uitgevoerd
    Over de kleuren is veel te zeggen de lichamen van de dansers zijn erg prominent terwijl dat in een eerder schilderij van hem met hetzelfde thema de dansers een meer natuurlijke kleur hebben en dus ook de achtergrond.
    Ook de haren van de dansers zijn in dit laatste schilderij ook prominenter
    Kortom denk ik dat als je beide hoog aan de wand zou hangen kies je voor de eerste die meer spreekt tot de verbeelding.
    Fridjof

  4. Dit doek zag ik voor het eerst in het Hermitage in wat toen nog Leningrad heette. Tot mijn verbazing hing het in een trappenhuis. Ik vond het veel te mooi voor die donkere plek, maar begrijp nu dat de opdrachtgever het juist voor zo’n soort plek bedoelde. Het doek trof me toen rechtstreeks in mijn ziel door de krachtige beweging die de figuren met elkaar maken. Ik zag de energie waarin ze in die kring worden voortgestuwd. Dan volgt de vraag: “Als je kracht ziet, wordt je dan zelf krachtiger?” Het kan, maar bij het zien van dit schilderij bleef het voor mij bij de waarneming van wat daarbinnen gebeurt. Een affiche van een doek met een roze/rode stoel waarop je dit schilderij in de achtergrond ziet, heeft nog jaren mijn studentenkamer gesierd.

  5. Weer een superblog! het dansen deed mij denken aan een vakantie in La douce France met mijn Zusje en haar familie… we aten ergens en vielen in een dans feestje, ik moet toen ineens mee dansen…