Oranje boven!

Deze week begint het WK voetbal. Ik ben al jaren voetbalfan en bij grote toernooien ben ik voor ‘Oranje’. Het zit in mijn DNA, van moeders kant. In mijn eigen gezin herken ik het bij mijn zonen. Mijn echtgenoot leest liever een boek.

Wat is dat, die liefde voor rood, wit en blauw? En Oranje! In Almere zet de Villa van Vijven in Overgooi (Next Architects) de toon als het om wonen in oranje gaat. En de keuze voor die kleur bleek in goede harmonie heel snel gemaakt met alle betrokkenen. Gelukkig maar, want dit project valt onder het CPO, een collectief particuliere opdracht en dan moet iedereen wel achter de te maken keuze(s) staan.
Het huis biedt leefruimte aan vijf verschillende families, in gestapelde woondozen die als lange ontbijtkoeken zijn opgetast, wijzend in verschillende richtingen. Met voor elk gezin een fenomenaal panoramisch uitzicht op het Gooimeer, directe toegang tot de tuin en beschutting en toegang op het lager gelegen verharde plein. In alle seizoenen moet het hier heerlijk wonen zijn, met wisselende luchten en wiegend water. Privacy en verbondenheid tot een geheel gesmeed in de kleur… oranje.

Villa van Vijven, Almere

Villa van Vijven, Almere

De van oorsprong Amerikaanse schilder Jamer Abbout McNeill Whistler schildert in de winter van 1864/65 zijn vriendin Joanna Hiffernan, staand bij de open haard. De hand op de schoorsteenmantel laat de ring zien, die hun verhouding als het ware legaliseert, ondanks het feit dat zij niet getrouwd waren. De linker arm, de blik van Joanne die via de spiegel wordt verdubbeld en het grote lege vlak van de donkere haard, leiden onze blik daar als vanzelf naar toe.
De vrouw met het prachtige ‘rode’ (oranje!) haar draagt een lange witte jurk, met kanten mouwen, strak lijfje en een hoge ceintuur in de taille. Prachtig zijn de nuances van wit en crème. Haar gezicht is afgewend en via de omweg van de spiegel kijkt ze het beeld weer uit. De enige kleuraccenten worden gegeven door de Oosterse vaas met blauw geglazuurde afbeeldingen en het rode potje ernaast. De kleuren rood, wit en blauw echoën in de Japanse waaier aan de onderzijde van het werk (77 x 51 cm). Whistler hernoemde het werk van Little White Girl naar Symphony nr. 2 om uiting te geven aan zijn abstracte ambities, op zoek naar het l’art pour l’art-principe.
De dichter Swinburne liet zich door het werk inspireren tot het gedicht Before the Mirror. Een totaal concept in rood, wit, blauw en oranje. Net voetbal.

James Abbot McNeill Whistler, Symfony nr. 2, 1864

James Abbot McNeill Whistler, Symfony nr. 2, 1864

Reacties zijn gesloten.