Handschrift

Tekenende handen, M.C. Escher, 1948

Tekenende handen,
M.C. Escher, 1948

In deze thematische lezing staat het handschrift centraal: in een gevarieerd aanbod worden afbeeldingen van kunstwerken getoond waarin dit thema terug is te vinden.

In oude manuscripten zoals het beroemde getijdenboek “Les Tres Riches Heures” door de gebroeders Van Limburg zien we het ‘handschrift’ van deze drie broers terug. Maar ook op architectuur vind je handschrift. Het kan echter ook een onderdeel van een kunstwerk zijn, of de boodschap van de kunstenaar rechtstreeks overbrengen. Dit werd al gedaan door Rembrandt, maar is ook zichtbaar bij de surrealist Magritte.

In het tweede deel van de lezing zal het accent vooral liggen op moderne kunst met het ‘handschrift als gebaar’ door Cy Twombly en Marc Tobey. Er is aandacht voor de van oorsprong Amerikaanse stroming Action Painting. Hierbij is de actie of de hand van de kunstenaar letterlijk de bepalende factor. Dit is onder meer herkenbaar in de werken van Jackson Pollock.

Daarnaast bestaat er ook het figuurlijke handschrift, waarbij de eigen stijl van de kunstenaar herkenbaar is. In die gevallen zou je kunnen spreken van een ‘eigen handschrift’; we kennen tenslotte allemaal die uitdrukking: dat is een echte Mondriaan, Picasso of Willink!

Reacties zijn gesloten.