SAMAEA/MASAEA/SMEAAA?

Op 13 januari 2014 was het zover; iedereen die ook maar iets met Een Hectare Cultuur heeft, het met veel verwachtingen omgeven kunstinitiatief van de Gemeente Almere, werd met veel luide muziek (Coldplay in een eeuwige, jeugdige loop) welkom geheten in de Kleine Zaal van de Schouwburg Almere. Was die luide popmuziek een ondubbelzinnige verwijzing naar de nieuwe directeur, Jeroen van de Wiel, die hiermee zijn afkomst uit die wereld onderstreepte?

Met de stoelen in carré-opstelling en de sprekers voorzien van aangeplakte versterkers, betraden zij één voor één, als professionele musicalsterren de arena. Om op gelijke voet met het publiek te staan acteerde men op de kale vloer; geen afstand, dicht bij en vooral ‘gezellig’ moest het zijn. Ze kwamen alledrie aan het woord, de portefeuillehouder, de scheidende-, en toekomstige directeur. De wethouder hield het kort, de interim struikelde over zijn woorden en verschool zich achter talloze ambities, geprojecteerd op een groot scherm en de nieuwe man droeg zijn prozaïsche, niet omlijnde visie voor in 8,14 minuten.

De discussie wilde niet echt vlotten, ondanks de inspanningen van Raymann. Ik hoorde een opsomming van wat Jeroen wenst (Guggenheim Almere), hoe het uitgevoerd zou kunnen worden (Jan: breed en diep) en een verzoek tot huurverlaging voor jazz bandjes. Een Rembrandt in Almere dan misschien?

Ging het nog ergens over? Werd er een visie gepresenteerd? Wat was naast de geijkte doelen als commerciële activiteiten (logisch) en de creatie van ontmoeting-, en belevingsplekken de echte stip aan de horizon? Welke culturele visie, welke profetie werd ons voorgeschoteld? Niets! Althans, ik heb het niet gehoord (misschien moesten mijn oren nog terug ‘ploppen’?). Het publiek maakte zich zorgen over de schrale bezetting van Een Hectare Cultuur, oh nee SAMAEA, geen Suburbia of Bonte Hond, vooralsnog geen ‘go’ voor implementatie van Casla en de komst van INTI(?)

Het meest vermakelijk en in zijn toon eerlijk was het (gecensureerde!) filmpje van Theatergroep Ongeremd. Men interviewde doorsnee Almeerders over Een Hectare Cultuur. “Wat? Een Hectare Cultuur? Nooit van gehoord? Nee, nooit van gehoord”. Zij waren verfrissend, objectief, humorvol, origineel, recht door zee, hip en trendy. En het gaf nog een redelijk representatief (niet positief) beeld ook. Misschien moet Jeroen met die jongens gaan praten. Ik ben er weer even helemaal klaar mee: “Wat denk je zelf?”, alsof je bij de dokter zit. 

Picasso

 

Reacties

SAMAEA/MASAEA/SMEAAA? — 16 reacties

  1. Jeroen van de Wiel wilde volgens mij vooral ter plekke een discussie losmaken en daarin slaagde hij maar matig. Misschien is het leuk en zinvol, als we die hier alsnog voeren?

    Persoonlijk wil ik ook nog wel wat toevoegen.

    De Hectare Cultuur kan een broedplaats van kunst en cultuur worden, optimaal kruisbestuiven tussen kunstvormen, amateurs en professionals, bezoekend publiek.

    Wie formuleert de doelstelling vóór verdere invulling te geven? Simpel reuring? Of …

    Willen we de cultuurbarbaren (educatie!) in Almere e.o. ook verleiden om kennis te maken met Kunst en Cultuur? De jeugd / jongeren (educatie!) ook enthousiast maken?
    Of willen we Almere vooral nationaal en internationaal op de kaart zetten?
    Maar kunnen / willen we de concurrentie met Amsterdam aangaan (hoe?) en hebben we daar de ruimte, de juiste lokatie en het geld voor?
    Werken met een tienjarenplan? Zetzaak worden van één ander museum?
    Of kunnen we ook via ambassades, ter kennismaking met hun land / cultuur en met dikke subsidies hunnerzijds, m.n. de bekendste 20e – 21e eeuwse kunstenaars uit hun musea binnen halen?

    Overigens … staan de Nederlandse musea nu niet in het krijt bij ons / Almere door de ontvangst van werken uit onze Paviljoens?! Bij hen moeten we nu toch laagdrempelig terecht kunnen t.b.v. het samenstellen van exposities?!

    En natuurlijk hebben we ook kunstenaars van niveau, die hier wonen / werken of hun sporen in de stad hebben achtergelaten en is het leuk om ook met hen Verbinding te zoeken.
    Daan Roosegaarde van http://www.studioroosegaarde.net/projects/#smart-highway … ik vind hem geweldig inspirerend!
    Past hij in het concept? Dat valt te bezien, want er is m.i. nog geen concept … dus laten we die discussie voeren.

    Misschien kan de VVV in 2014 met spoed een folder met de Almeerse Cultuurmijl uitbrengen?
    Te beginnen bij Kunstencentrum Jillian in het WTC via Corrosia / theatergroepen, stadhuis?, de nieuwe bibliotheek, VVV, Utopolis?, Schouwburg / Kunstlinie (KunstenHALmere) naar Casla.
    Als de HC verlaat van start gaat, of failliet gaat, dan hebben we dus nog een idee om op terug te vallen; die cultuurmijl. (Hopen we … eerst maar eens naar de stembus op 19 maart.)
    Enschede weet hoe dat kan: http://www.skor.nl/nl/nieuws/item/cultuurmijl-enschede

  2. De setting van deze avond was misschien grootschaliger dan oorspronkelijk bedoeld. De pauze, welke vaak aanvullende brainstorms oplevert, werd geschrapt. De nieuwe directeur Jeroen van der Wiel heeft zo allicht wel zijn eerste ontmoeting gehad met de culturele elite van Almere en wij met hém. Hopelijk volgen er nog vele, zinvollere, meer gedetailleerde kennismakingen.

    Het lijkt me juist, als hij zich ook bezint op wie en wat Almere is, wie en wat hij wil bereiken, én of zijn budget daarvoor toereikend is / kan worden. Hoe?

    Verder ben ik benieuwd of het concept “Eén organisatie” i.p.v. een overkoepelende organisatie niet ook nadelen kent b.v. bij het binnenhalen van sponsorgelden / subsidies én bij faillissement. Hoe gaat dit concept er boekhoudkundig uitzien?

    Het thema Verbinding is een lastige.
    Verbinding met de bewoners van Almere zou kunnen betekenen, dat je je in de tentoonstellingen richt op thema’s met een link naar het multiculturele karakter, de jongeren in de stad e.d.. Maar Verbinding met het karakter van de stad en haar bewoners verwijst ook naar thema’s als: natuur (water / luchten / landschap / dieren / bloemen), sport, architectuur / New Towns, scheepvaart, geschiedenis van de stad, archeologie. De Verbinding met de overige kunsten in de KunstenHALmere past in tentoonstellingen rond de thema’s theater, muziek, dans e.d. Een verdergaande Verbinding tussen de Kunstvormen wordt misschien gauw “vergezocht” en minder interessant voor publiek van buiten?

    Casla is allicht de organisatie bij uitstek om mee te denken over de definitieve invulling en verbouwing van het gebouw. En de wereld kent vast méér voorbeelden van vergelijkbare projecten; Casla zou deze kunnen inventariseren / een tentoonstelling kunnen organiseren?
    Ik geef vast één voorbeeld, in Brisbane, Australië:
    “The Cultural Precinct is an innovative arts centre and an inspiring place to explore for all ages. It is located on a beautiful riverside stretch at the heart of central Brisbane, following the Brisbane River from the Kurilpa Bridge to the Victoria Bridge.”
    Meer info:
    http://www.arts.qld.gov.au/docs/CulturalPrecinctMP_ProjectNewsv2.pdf http://www.arts.qld.gov.au/arts/culturalcentre.html

  3. Beste Odette,

    Niet zo verdedigend, Odette.
    Ik begrijp de bedoeling van jouw weblog maar al te goed.

    Echter, in tegenstelling tot jouw waarneming zie ik, helaas, dat de cultuurelite in Almere als regel nogal zuur reageert, wanneer het om de HaC gaat.
    Dat was ook het geval op de informatieavond op 13 januari. Het is toch ongelofelijk dat na de welgemeende uitnodiging van Ben Scholten, Jurgen Rayman en Jeroen van der Wiel om toch vooral met ideeën te komen, het publiek vrijwel niets van enig belang te berde bracht.
    Als het zo is ,zoals jij suggereert, dat de aanwezigen zich geïntimideerd zouden voelen door een vertegenwoordiger uit het rijk van de paljassen met lange tenen, korte lontjes en weinig humor dan is het toch slecht gesteld met het lef van de Almeerse cultuurliefhebbers.

    Ik denk dat het helemaal niet zo in elkaar steekt. Ook bij andere inspraakgelegenheden heb ik de Almeerse culturele goegemeente zelden op interessante, originele, weloverwogen en levensvatbare cultuurideeën kunnen betrappen, vaak is het gemakzuchtig achteroverleunen, afwachten en kritisch kreunen. Ik denk dat er voortdurend sprake is van “de pot (de Almeerse cultuurelite) die de ketel (het gemeentebestuur) verwijt dat die zwart is”. Zwart is dan gebrek aan daadkracht en visie.
    Misschien kan jouw blog bijdragen aan het verbeteren van deze moeizame relatie.

    Schiet jij het verzoenende startpistool af?

    Vriendelijke groet,

    Ket Kreins

  4. Beste Odette,

    Wat een geweldige response op jouw “SAMAEA/MASAEA/SMEAAA?”. Maar ook wat een gezeur!
    Geen vitale krachtige (tegen-)geluiden vanaf de publieke tribune ter plekke, maar wél kritisch gekreun op een veilig blog. Dapper hoor. Is dat wat we moeten willen?

    Op naar krachtige Kunst&Cultuur in Almere, ook op de Hectare Cultuur.

    Vriendelijke groet,

    Ket Kreins

    • Dag Ket,

      De reacties, niet alleen rechtstreeks op de blog maar ook in het informele circuit zijn inderdaad talrijk. Overwegend positief, maar ook negatief. Misschien is het daarom goed om nogmaals te verwoorden wat de insteek was. De bedoeling van deze blog was een verslag te geven van de avond zelf. Ik ben nog steeds voorstander van een culturele verandering en Een Hectare Cultuur is daarvoor een heerlijke uitdaging, een kans om de dingen anders te organiseren.

      Het feit dat er vanaf de tribune niet of weinig reacties kwamen, kan ook op de volgende manier worden uitgelegd.
      Was de omgeving voldoende ‘veilig’, voelde de aanwezigen zich voldoende ‘uitgenodigd’ en voldoende ‘gewaardeerd’ om daadwerkelijk mee te praten?

      Maar ik blijf een optimist en hef mijn halfvolle glas; op naar een productief en toegankelijk kunstbeleid in Almere!

  5. De gang van zaken is wonderlijk. Casla wordt gedwongen om van een zeer goedkoop gebouw, dat qua bestemming alleen als architectuurcentrum gebruikt mag worden; naar een duur gebouw te gaan. Een vreemde manier van bezuinigen en evenmin doelmatige inzet van middelen. Bovendien wordt geen ruimte geboden om vanuit Casla in haar huidige gebouw, samen met Stad & Natuur een bijdrage te leveren aan een museumkwartier, in samenwerking (programmatisch) met de HaC en het veiligheidsmuseum. Dit mocht niet eens besproken worden. Een gemiste kans. het kan toch niet zo zijn dat de zeer bescheiden subsidie voor Casla de financiering van de schouwburg moet redden. Het zou heel anders kunnen en nu rest ons vooral gebakken lucht.

    jan de vletter

  6. Hoy Odette,
    Jouw blog en alle reacties gelezen en al ben ik niet erbij geweest ook naar mijn mening komt er van alles niets terecht. Volgens mijn mening moet iedereen zijn eigen weg maar gaan dan komt het nog wel goed, maar ja dat kan ik makkelijk zeggen ik heb er verder geen verstand van en natuurlijk gaaat het om de poen, poen poen !
    Groetjes, Miep

  7. Bij het lezen van alle positieve reacties op Odette haar verslag het volgende
    HOUD DE SOAP DAAR NOOIT EENS OP
    Waar blijft toch de visie van de gemeente kan men zeggen NIET DOEN dit voorstel
    Kennelijk zijn alle ogen bij de gemeente gericht op de Floriade in de toekomst
    Daar kan men mee scoren en komt Almere nog meer op de kaart
    Wat moet men toch met een hectare culttur
    Het woord alleen al en wat voor lading zit daar achter
    Terecht zijn de bewoners van Almere absoluut niet geinteresseerd in wat er in de hectare cultuur zal komen
    Het zegt genoeg hoe de reacties van de bewoners zijn
    In de voorlichting vanuit de gemeente over het voorstel is het hun NIET gelukt de bewoners warm te krijgen voor dit voorstel.
    Een bedroevende constatering

  8. Voor mij laat het feit dat er verbazing was over zoveel belangstelling zien dat de HC vanuit een hoge Ivoren Toren opereert. Ik heb wel eens een betere voorstelling gezien! Wel goed dat de “Kleren van de Keizer” over de uitstraling van het theater eindelijk uit gaan. 🙂

  9. Mooi blog Odette. Ik hou mijn hart (ook) vast voor wat er (weer niet) gaat gebeuren.. Het was dus weer een avondje veel geld uitgeven (zo’n Raymann en theatergroep doen zoiets ook niet echt voor niets) voor kilo’s gebakken lucht. Is de gemeente helaas erg goed in..

  10. Ik had me tot deze informatieavond nog niet echt verdiept in de Hectare-plannen, eerst wat afwachten, wat zien, dan geloven, dat was mijn instelling. Maar na deze informatie-avond had ik een duidelijk gevoel…. het gaat niet werken. Mooie woorden, dat wel. Je kunt overal mooie woorden voor vinden en overal mooie visioenen voor bedenken, zoals het veel te hoog gegrepen Guggenheim Almere, maar op de vraag: het is eerder niet gelukt om een nationaal en internationaal succesvol cultureel centrum te maken in Almere, waarom nu wel? kwam geen goed antwoord. Dat goede antwoord is er ook niet. 1 Hectare is ook gewoon te weinig. Als nu 10 hectare het uitgangspunt was geweest, met een nationaal budget, dan was er een kans, maar die ene hectare is te klein voor kunst met allure. Het gebouw is goed voor een soort CKV, een gebouw voor lessen en ontwikkeling. Dat was er.

  11. Eens Odette! Het was van een stuitende leegte. Kwam er verdrietig en met verhuisplannen vandaan. Een langs de neus geplaatste opmerking van Jeroen blijft me bij. Iets over viool spelende kinderen in het gebouw. Die er niet meer zijn natuurlijk. Hectare leegte. Guggenheim effect zou prachtig zijn maar Kunstlinie is geen museum. Hoge eisen aan licht, klimaat en beveiliging. Grote investeringen. Ten koste van. Hartje huilt.

  12. Het kleine beetje geloof dat ik nog had in het welslagen van de Hectare Cultuur was na deze avond wel geheel verdwenen. Ook een vorm van duidelijkheid. Verwacht gewoon maar niets, dan kan het altijd meevallen.

  13. Hallo Odette,
    Wat goed om dit verslag te maken, ik had gehoopt toch meer te weten te komen, dat was de reden dat ik er was.
    Het was me te populair, laat het publiek maar een idee lanceren, ook nog opgeschreven, dan weten we een beetje wat er leeft, er leeft een heleboel, maar het is niet naar boven gekomen.
    Ik wist eigenlijk wel dat het zo zou lopen, Jeroen van de Wiel krigt een zware job, zeker als het om de financiele kant gaat.
    De reactie ook van Wim Thrieller op de vraag van Marcel van Campen over de collectie van de Paviljoens, Bijna alles weg, Almere geen eigen stuk historie meer, we kunnen het opvragen, heel mager, zeer teleurstellend hoe we met waarde om gaan. Ik hou mijn hart vast als er gemeente verkiezingen zijn voor de PVV, laten we niet meer afbreken.
    Je verteld over de reactie van het publiek, het verteld veel.
    Ik ben er ook klaar mee na 32 jaar Almere, alles wat ik in mijn werk doe is buiten Almere.
    Ik ben benieuwd hoe de poppetjes worden uitgespeeld.
    Dank voor je reactie, groetjes Frea

  14. Het was goed kennis te maken met de nieuwe directeur, Jeroen van de Wiel. Ik zou graag eens met hem in gesprek gaan over de architectuur van Almere. De projecten in het Stadshart en daarbuiten waar vele bezoekers en toeristen op af komen. Samen met de landschappelijke en stedenbouwkundige structuur van Almere, vanaf begin tot heden en toekomst heb je hier de aantrekkingskracht van Almere gebundeld. Hier komen mensen van heide en verre op af en worden bewoners zich bewust van hun stad. Daar ligt een mooi te ontwikkelen gebied in de vooralsnog Hectare. Daar mag aandacht aan worden besteed en dat gaan we ook doen.

    • De Hectare werd door de Gemeente gepresenteerd als een volkomen nieuw concept waarin drie disciplines synergetisch zouden gaan opereren; podiumkunsten, architectuur en beeldende kunst. Na de presentatie van Jeroen van de Wiel bleef bij mij de vraag hangen: “Hoe verhoudt zich dat oorspronkelijke uitgangspunt tot zijn idee drie of vier deelterreinen onder de noemers SA, MA en EA, elk apart te gaan branden?” Juist in het vinden van cross-overs zou De Hectare toch een eigen identiteit gaan opbouwen? We moeten ons immers onderscheiden van al die andere aantrekkelijke cultuurhuizen in het land en in de regio. Ik voelde maandag nog niet die warme inspiratiestroom door de aanwezigen trekken, die we nodig hebben om de cultuur in onze stad om hoog te stoten en te bezielen. Kortom: er is werk aan de winkel!